Sunday, December 27, 2009

BERKAHWIN KETIKA BELAJAR

Perkongsian bersama...

InsyaAllah ana teringin nak menyumbang idea dan pandngan mengenai isu ini, tapi bukanlah daripada pengalaman sendiri tetapi sekadar berkongsi ilmu yang diperolehi daripada pembacaan dan pemerhatian.


Berkahwin ketika belajar ni ada pro dan kontranya, tapi kedua-dua kesan tersebut berbalik kepada bagaimana dan sejauhmana kebijaksanaan mereka (pasangan suami isteri tersebut mengendalikan) bahtera rumah tangga mereka. Maklumlah nak ngadap buku lagi, keluarga, anak dan amanah lain yang dipikul bersama. Sebab itu kalau nak mendirikan masjid ketika blajar ni sebaik-baiknya kedua-duanya perlu memiliki persediaan yang mantap dari segi rohani dan jasmani, fizikal dan mental, material serta ilmu-ilmu yang berkaitan dgn pengurusan rumah tangga dan kekeluarga.


Persoalannya disini, bagaimana kalau persediaan yang ada masih tidak mantap tetapi kedua-dua belah pihak bersedia untuk mendirikan rumah tangga? Maka ada baiknyalah kita semua mengambil kira hal-hal berikut:

1) Memberi peluang terhadap pasangan masing-masing untuk mempelajari, memperbaiki kelemahan diri disamping mengadaptasi suasana baru sebagai suami isteri.

2) Sabar, saling mempercayai, bertolak ansur, saling bantu membantu kepada pasangan anda. Berusaha memahami kondisi masing-masing yang mempunyai komitmen lain sebagai pelajar, suami/isteri, bapa/ibu, tanggungjawab sebagai anak (tanggungan keluarga) dan yang seumpama dengannya. Dalam hal ini, kita perlu saling memberi semangat, sokongan dan saling menguatkan pasangan masing-masing sekiranya rumah tangga anda menghadapi masalah dari segi kewangan dan sebagainya.


3). Sekiranya berhadapan dengan masalah yang melibatkan kedua belah pihak, cubalah cari penyelesaian yang terbaik dan menguntungkan. Bersikap matang dan rasional serta selalulah berbincang dari hati ke hati bagi mewujudkan persefahaman antara satu sama lain.

(justeru itu, kedua2nya perlu memiliki mind setting yg betul+tepat mengenai perkahwinan yg dibina…ikatan perkahwinan bkn utk sehari dua, tetapi utk selamanya bahagia dalam redha Allah dunia dan akhirat…maka kedua2nya perlu berfikir kearah yg positif…jika belahrlaku permasalahan atau salah faham..segera diselesaikan..tetapi bukan dgn mengambil jalan mudah..perceraian tetapi keputusan tersebut perlu kearah mencari jalan perdamaian antara kedua belah pihak…memikirkan masa depan anak2,hubungan baik kedua2 belah keluraga suami dan isteri serta mahligai yg dibina.)

4) Bersedia menghadapi susah dan senang hidup bersama, tidak meminta perkara2 yang tidak munasabah mahupun yang diluar kemampuan pasangan masing2.

5) Menerima pasangan anda seadanya dengan tidak memperlekehkan keupayaan mereka, saling menghormati antara satu sama lain. Ini kerana, selepas berumahtangga baru kita kenal perangai sebenar pasangan kita..’alakulillha..lihatlah pada kelebihan mereka, sekiranya nampak kekurangan maka tegurlah secara berhikmah dan bijaksana agar kedua2nya dapat memperbaiki mana2 yg kurang pada diri sendiri.

6) Menghormati serta menerima keluarga pasangan anda seadanya. Sokongan daripada pihak keluraga (suami dan isteri) ini amat penting sekali bg pasangan yg berkahwin ketika belajar sebaik2nya, biarlah keputusan anda yg ingin mendirikan masjid ini mendapat keredhaan dan restu drpd mereka ( ibubapa) hal ini kerana, keluarga adalah mereka yg paling dekat kita utk membantu kita dalam kesusahan.

7) Membetulkan niat utk mendirikan masjid, sedar pernikahan dan perkahwinan bukan shja mengenai keseronokkan setelah sah menjadi suami dan isteri, tetapi juga melibatkan mengenai amanah Allah yg dipikul sebagai suami keatas isteri, isteri terhadap suami, ibu dan ayah terhadap anak2 yang akan lahir dan sebagai anak/menantu kepada keluarga kedua2 belah pihak. Hal ini kerana keluraga adalah merupakan satu unit yg berperanan utk melahirkan generasi rabbani pada masa akan datang.

(hal ini perlu diambil berat kerana antara salah satu punca keruntuhan moral yg berlaku pada hari ini adalah berpunca drpd keluarga yg tidak bahagia…meninggalkan gaya hidup ketika bujang…mematang dan mendewasakan diri…ade perancangan dalam pengurusan rumah tangga yg teratur…tidak bersikap lepas tangan… tetapi same2 berusaha utk mencapai kebahagiaan dan kerukunan rumah tangga..menjauhi segala perkara yg boleh yang boleh membawa kepada salah faham…tidak membesarkan perkara yg remeh-temeh…serta mempunyai matlamat yg jelas tentang masa depan rumah tangga yang dibina.)

9) Mengenai aspek material dan ekonomi juga perlu bijak menguruskannya..maka sekiranya tidak berkemampuan, maka janganlah mendesak pasangan anda atau mengharapkan kehidupan yang serba mewah…hal ini perlu ditekankan..kerana setelah berkahwin..sekiranya anda memilih utk tinggal dirumah sewa..anda perlu berfikir mengenai soal kos kehidupan..belanja sewa rumah, barang2 dapur2..keperluan anak2..api dan elektrik dan sebagainya..berbincang dan carilah jalan yang terbaik utk mengatasi masalah ini..insyaAllah sekira matlamat perkahwinan ini kerana Allah…walau bagaimana susah sekalipun anda berhadapan dgn masalah kewangan..pasti ade jalan keluarnya..tapi yang penting..mesti ada inisiatif ,usaha dan kesungguhan…cari alternatif utk sumber kewangan..bukan hanya duduk goyang kaki.

10) Berusahalah utk memenuhi ilmu didada terutamanya ilmu agama agar kita diperteguhkan iman dan diberi kekuatan jiwa dalam melayari kehidupan dalam alam rumah tangga. Berusahalah utk sama2 mewujudkan suasana harmoni dalam rumah tangga berteraskan Islam (sunnah rasulullah saw.)

InsyaAllah…walau terpaksa berhadapan dgn pelbagai kepayahan..namun sentiasa ade keberkatan dalam rumah tangga tersebut…inilah hikmahnya apabila kita sentiasa istiqamah utk menghidupkan suasana keluarga yang ade roh islam (biah soleh dan solehah) dan kembali kepada Allah subhanahu wataala dalam segala urusan yang kita laksanakan.

insyaAllah..zuriat yang lahir menjadi anak2 yang soleh dan solehah yang sentiasa mendoakan kesejahteraan hidup dunia dan akhirat kita semua,amin ya rabbal’alamin.

Maka disini dapatlah ana simpulkan bhw..perkahwinan dalam usia muda bagi mereka yg sedang belajar ini,insyaAllah..bukanlah penghalang kepada tumpuan kita dalam bidang pelajaran . perkahwinan ini bukan sahaja dapat mencegah drpd kemungkaran dan maksiat, malah memberi banyak manfaat drpd segi ketenteraman jiwa, aspek pembentukan peribadi muslim sejati (sbg peminmin keluarga), melahirkan genarasi rabbani, mewujudkan suasana keluarga yg harmoni semata2 utk mendapatkan keredhaan Allah dunia dan akhirat.

Dan renungilah…
(“sesungguhnya apa yang Allah kehendaki pasti akan terjadi meskipun tidak seiring dgn kehendak kita..tetapi apa yang kita ingini TAK mungkin menjelma apabila tidak seiring dengan kehendak Ilahi.”) -imam as-syafie

Semoga ilmu yang sedikit ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. I.Allah..

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI BERTANDANG KE MEDAN DAKWAH ANA YANG DAIF INI, SEMOGA TINTA PENA YANG TERHIDANG DAPAT KITA HAYATI BERSAMA.
salam ukhwah dariku, amirosafwan.