Thursday, January 21, 2010

PLKN vs MUSLIMAH

Kisah ini saya titipkan buat muslimin dan muslimat yang sudi mendengar luahan dari kisah saya ini.. Saya bukanlah hendak menuding jari kepada sesiapa, dan tidak terlintas walau sedetik dihati saya ingin menyakitkan hati sesiapa. Saya Cuma ingin berkongsi pendapat dan pengalaman tentang cerita yang bakal saya persembahkan di dalam artikel ini.

Saya merupakan kelahiran bumi maahad yang sentiasa ditarbiahkan dengan cara-cara hidup islam yang syumul. Di sini saya bukan hendak menyanjungi diri, cuma hendak memudahkan kalian memahami kisah ini. Saya merupakan seorang yang agak pendiam tetapi tegas dan bijak dalam berhujah tentang agama. Sahabat mahupun adik-adik, sering bertanyakan pendapat daripada saya mengenai agama.

Di madrasah, saya juga dikenali sebagai muslimah yang anti terhadap sosial. Saya tidak suka akan pergaulan bebas yang tiada tujuan bahkan hanya sekadar mengikuti perkembangan zaman. Saya telah dikejutkan dengan berita yang sememangnya tidak dapat diterima oleh akal saya sendiri. “saya terpilih untuk mengikuti program latihan khidmat negara?” berderau darah saya apabila mengetahui akan berita tersebut.

Saya malu untuk memberitahu kepada sahabat dan ustaz ustazah tentang pemilihan ini. Tanpa saya sedar, ustaz telah mengetahui juga. Ustaz hanya mampu memberikan nasihat dan kata-kata semangat buat bekalan saya di sana.

Selepas saya menduduki SPM, saya cuba untuk mencari alasan supaya mendapat pengecualian daripada menjalani PLKN. Sahabat saya telah menasihatkan saya supaya meneruskan pengajian dalam mengambil STAM sahaja. Niat di hati, saya tidak mahu mengambil STAM, kerana saya mahu menyambung pengajian dalam aliran sains. Saya hanya mampu berserah ke hadrat ilahi dan hanya mampu berdoa.

Tiba hari yang tidak pernah saya nantikan, iaitu hari pendaftaran ke PLKN. Saya membuat persediaan ala kadar dan mengisi borang yang disediakan. Saya diiringi oleh keluarga menuju ke pusat berkumpulnya peserta PLKN. Saya melihat air mata umi dan kakak menitis. Saya pasti mereka risau dengan diri saya.


Berkali-kali saya mengingatkan kepada mereka bahawa saya mampu menjaga diri sendiri, dan berjanji dengan mereka, saya tidak akan sekali mengubah penampilan dan cara hidup saya. Saya yakin dengan janji Allah, bahawa Dia sering melindungi hambaNya yang bertaqwa.

Pertama kalinya Saya menjejakkan kaki ke PLKN, saya berasa diri amat asing di situ. Saya melihat pakaian dan cara pergaulan mereka amat berbeza di madrasah. Saya sedar diri ini diperhatikan, bukan kerana paras rupa, tetapi pemakaian saya. Berbaju kurung dan bertudung labuh. Kebetulan pada masa itu saya tidak menyarung jubah, kalau tidak, pasti bertambah pelik mereka memandang saya.

Selepas pendaftaran, saya dibawa ke bilik dan diberikan pakaian yang telah diisukan oleh PLKN. Penghuni di bilik saya datangnya dari beberapa buah negeri. Mulanya mereka kelihatan seperti pendiam, dan tidak berani berbicara antara satu sama lain. Tetapi apabil mengenali anatara satu sama lain, kami lebih aqrab rupanya.

Saya mengalami kejutan budaya, apabila menyedari saya bakal bercampur dengan masyarakat yang terdiri daripada cina, India, dan melayu. Tambahan pula, saya melihat pergaulan antara perempuan dan lelaki tiada pula batasan.

Buat pertama kalinya, semua peserta PLKN perlu memakai pakaiain t-shirt yg telah diberikan. Bagi muslimah pula, diwajibkan untuk memakai tudung, tetapi perlu dimasukkan ke dalam baju. Sejenak saya terfikir, bagaimanalah rupa saya memakai pakaian seperti itu, sedangkan memakai tudung segi tiga pun saya tidak pernah. Saya bergegas pulang ke bilik dan menangis sepuas-puasnya. Adakah ini ujian bagi saya? Allah mesti mahu menduga iman saya.

Apabila sahabat ana sedang enak dibuai mimpi, saya pula bangun bermunajat kepadaNya. Malam itu juga saya meminta petunjuk dariNya supaya memberikan ketabahan kepada diri ini untuk menjalani hidup di bawah pemeliharaanNya. Saya menjalani aktiviti seperti biasa. Sememangnya di PLKN, lelaki dan perempuan diasingkan. Tetapi hanya pembelajaran di dalam kelas CB sahaja tidak diasingkan.

CB ialah character building yang bermatlamat untuk mengajar peserta membina keyakinan dalam bergaul sesama masyarakat. Saya berasa agak gugup dan kaku berada di dalam kelas tersebut buat pertama kalinya. Saya akan bersuara jika aktiviti yang dilakukan benar-benar menyalahi hukum agama dan saya akan melibatkan diri jika aktiviti itu benar-banar meyakinkan saya bahawa ia membawa kepada kebaikan.

Saya bernasib baik mendapat fesi yang amat memahami. Terima kasih kepada fesi yang membenarkan saya untuk menjaga batasan ini. Jika berada di dewan, saya tetap mengekalkan identiti sebagai remaja islam. Saya menyedari, di dalam dewan itu tiada yang memakai baju kurung mahu pun bertudung labuh. Saya tetap dengan pendirian saya mengekalkan identiti ini.

Saya pernah mendengar sahabat-sahabat mempertikaikan tentang tudung saya. mereka mencadangkan saya memakai tudung lain. Saya pernah menyatakan kepada sahabat bahawa pendirian saya, “walaupun di madrasah semuanya terdiri daripada kaum hawa, saya tetap memakai tudung labuh, inikan pula di PLKN yang terdiri daripada jantina yang berbeza, rasanya pasti susah.”

Apabila saya masuk ke dalam bilik, saya mendengar sahabat saya menyatakan pendapatnya. Dia mengatakan bahawa tudung yang saya pakai besarnya sama dengan selimut. Daripada ungkapan itu, saya berasa seolah-olah sudah berputus asa dalam memperjuangkan hak islam. Tetapi Allah lebih mendahului perasaan saya, Allah cuba untuk menyedarkan saya supaya mengenangkan kembali apa yang telah dipelajari di madrasah dahulu.

Saya terkenang kepada ustaz yang setiap hari mengajar saya erti islam. Saya terkenang akan pengorbanan ustazah yang berusaha untuk menjadikan saya sebagai muslimah yang sejati. Saya juga terkenangkan di mana sebenarnya saya dilahirkan. Jadi, saya tidak mahu menyerah kalah dengan hanya mendengar omongan dan umpatan sahabat-sahabat.

Sahabatku yang disayangi, kalian merupakan pembawa agama, jangan kalian semua mudah menyerah kalah dengan perkara yang kecil seperti ini. Sedangkan perjuangan Sumaiyah untuk mempertahankan agamanya lebih berat daripada kita yang hanya perlu mempertahankan identiti agama.

Bukannya islam melarang kita bersosial, tetapi sosial mengikut tempat dan tujuan. Sememangnya Islam tidak mewajibkan kita memakai tudung labuh, tetapi apabila memakai tudung labuh saya berasa lebih terjaga dan selamat jika berpakaian seperti itu. Mengapa saya mengatakan sedemikian? Hal ini kerana, sepanjang kehidupan saya di sana, saya tidak pernah ditegur mahupun dipanggil oleh sesiapa yang bergelar lelaki. Mereka tidak berani menegur bahkan mereka menghormati prinsip yang cuba saya bawakan.

Percayalah pemakaian sopan, beradab dan menutup aurat akan membawa kepada kebaikan diri, keselamatan dan juga penampilan imej yang baik dan akan mengundang bukan sahaja keredhaan tuhan tetapi juga keredhaan seluruh makhluk termasuk manusia yang melihat. Islam itu perlu dipelajari dan perlu diamalkan.

PLKN juga menitikberatkan tentang keagamaan. Antaranya ialah akhlak, solat, ibadah khusus, ibadah sunnah dan lain-lain. Kebanyakan peserta-pesrerta terdiri daripada golongan yang kurang menerima didikan agama. Saya cuba untuk membantu mereka dengan mengajar serba sedikit apa yang telah saya pelajari di madrasah dan memberikan sedikit nasihat. Ada yang hendak menerimanya, dan ada yang sekadar mengambil ringan sahaja.

Hakikatnya, manusia memang sukar untuk menerima perubahan diri ke arah kebaikan. Mereka akan menyedarinya apabila ditimpa kesusahan dan kemalangan sahaja. Benarlah apa yang berlaku pada zaman sekarang, bahawa manusia mudah leka dengan dunia dan lupa pada akhirat. Kebudayaan kaum di Malaysia juga diterapkan kepada peserta di dalam PLKN ini.

Saya tidak berani untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti kebudayaan. Pergaulan terlalu bebas. Saya takut, saya takut dengan Allah. Saya takut ada yang memandang selainNya. Saya bukan hendak mengasingkan diri daripada dunia sebenar, tetapi inilah hakikat yang perlu saya hindarkan.

Memang benar Malaysia mementingkan perpaduan, tetapi perlukah sampai mengorbankan agama? Menari, menyanyi, dan juga bergurau senda bukan pada tempatnya. Bukankah ada cara lain yang lebih berhikmah selain itu? seperti tayangan kebudayaan atau permainan kuiz. Adakah itu namanya maruah umat islam? Kerajaan juga perlu pandai memilih peserta yang mengikuti program ini.

Bukankah lelaki lebih harus diutamakan untuk berbakti pada Negara? Ramai lagi remaja lelaki yang ingin berbakti kepada Negara dan mereka yang lebih layak dan sesuai berbanding saya yang lemah ini. Sememangnya di sini kita boleh menghindari daripada terjebak daripada gejala sosial. Caranya ialah kita perlu menyibukkan diri kita dengan pencipta. Banyakkan berzikir, solat sunat, dan membaca buku.

Pada waktu malam, saya melihat sahabat-sahabat ana sibuk ber ‘sms’. Di tempat baru, mesti ada yang hendak dikenali, dan hendak pula dikenalkan. Begitulah perumpamaannya. Memang Islam mengajar taaruf tetapi, yang ada sempadannya. Taaruf yang terpelihara dan terjaga daripada kemaksiatan dan bukan taaruf mealui bercinta.

Tetapi saya cuba menangkis segala godaan itu dengan membaca buku-buku yang di bawa daripada rumah. Setiap waktu solat, saya tidak pernah meninggalkan al-quran, walaupun masa tidak mencukupi saya tetap melakukannya. Begitulah caranya kalau kita tidak mahu diduga oleh permainan dunia yang amat mencabar ini.

Saya pulang tetap dengan diri saya yang dahulu. Tetapi, saya berubah dari segi penambahan rohaniah dan pemantapan sahsiah. ilmu yang memberi manfaat saya cuba gunakan dalam kehidupan seharian.Sewajarnya kita ambil apa yang baik dan tinggalkan apa yang buruk. Kita hanya mampu berserah dan apa yang boleh kita lakukan adalah bertindak setakat mana yang mampu.

Wahai remaja islam, kalianlah pencorak generasi gemilang. Jadikan islam panji kebenaranmu. Jangan biar imanmu dipengaruhi dunia semata-mata. Tetaplah dengan pendirianmu jika kau berada dilandasan yang benar. Yakinlah dengan janji Allah, bahawa Dia akan sentiasa memeliharamu dan melindungimu jika kamu benar-benar bertaqwa kepadaNya.

(Kisah dari: MUJAHIDAH ul HANIS al HAFIZAH)


No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI BERTANDANG KE MEDAN DAKWAH ANA YANG DAIF INI, SEMOGA TINTA PENA YANG TERHIDANG DAPAT KITA HAYATI BERSAMA.
salam ukhwah dariku, amirosafwan.